dinsdag 23 maart 2010

Arrrr, waarom piraterij ook voor ons slecht is

Piraterij is niet meer wat het ooit was. Weg zijn de tijden waarin charmante semi-helden de zeven zeeën onveilig maakten (ik baseer dit beeld op de natuurgetrouwe weergave van deze periode door Hollywood). Nu is piraterij vervallen tot het stelen van intellectueel eigendom. Simpelweg het downloaden van muziek, films en games zonder daarvoor te hebben betaald.
De nieuwe vorm van piraterij is overigens ook een stuk populairder. Waarschijnlijk doordat je geen dure schepen hoeft te hebben of mensen hoeft te kielhalen. Ik denk dat bijna iedereen (behalve ikzelf uiteraard) wel of niet bewust zich er ook aan schuldig heeft gemaakt. De reden voor de populariteit van piraterij is natuurlijk het kosten aspect. Het kost namelijk alleen wat tijd. Afhankelijk van wat je zoekt meer (games) of minder (video) tijd. Het gevolg is dat de betrokken industrieën miljarden euros aan inkomsten mislopen en dat kan natuurlijk niet. Dus wat doen deze industrieën? Die bedenken allerle manieren om dit schurkengedrag tegen te gaan. De term hiervoor is Digital Rights Management ofwel DRM. Wat mij betreft een typisch geval het doel heiligt de middelen niet, de middelen werken het doel zelfs tegen. DRM kan de legale gebruiker dusdanig benadelen dat piraterij bijna geoorloofd wordt.
Om mezelf maar meteen tegen te spreken zal ik de iTunes case erbij pakken.  Toen iTunes begon als legale downloaddienst vierden de beleefden peer to peer (P2P) diensten als Napster en Kazaa hun hoogtijdagen. Om als legale dienst toestemming te krijgen van de platenmaatschappijen om de muziek legaal aan te bieden moest deze muziek beschermd worden. Apple deed dit door hun zogenaamde Fairplay DRM. Het gevolg was dat je de gedownloade muziek niet overal kon afspelen maar op een gelimiteerd aantal machines. Het voordeel dat iTunes was dat je net zo makkelijk, zo niet makkelijker, dan de P2P diensten de muziek kon vinden. Daarnaast was het aanbod dusdanig dat je de meeste dingen ook direct kon vinden. Aangezien achter iTunes een professionele infrastructuur zat kwamen de downloads ook meteen lekker snel door. Laatste bijkomstigheid was dat de muziek op iTunes goedkoper was dan de CD's in de winkel en dat je nummers ook los kon kopen. Kortom iTunes was makkelijker en sneller maar ook veel beperkter dan piratenwaar. Toch is iTunes een succes geworden maar dat komt denk ik meer omdat iTunes nodig was om je muziek op de populairste draagbare muziek speler, de iPod, te kunnen afspelen. Uiteindelijk is iTunes zo'n succes geworden dat de DRM is komen te vervallen. Wellicht omdat de iPod en iPhone nog steeds de beperking hebben dat je niet vanaf die machine muziek kunt delen. Maar ik dwaal af.
Voor muziek lijkt het dus de goede kant op te gaan. Voor games is dit echter totaal niet het geval. Piraterij bestaat daar al sinds ik me kan herinneren. Maar het aanpakken ervan gaat van kwaad tot erger. Vroeger was het zo dat de beveiliging een eenmalige actie was, meestal in de vorm van het invoeren serienummer oid. Hier zijn vroeger wat uitbreidingen op geweest (die naar mijn mening nog het meest effectief was) zoals ergens mid-game vragen stellen over dingen uit de handleiding of kleurige draaischijven die specifieke codes produceerden. Irritante hiervan was dat je er steeds lastig mee werd gevallen. Tegenwoordig is de DRM wat geavanceerder. Recent zijn er 'oplossingen' geweest die zogenaamde rootkits installeerden waarmee je een enorm beveiligingslek op je computer kreeg. De laatste variant is dat je altijd online moet zijn om je game te kunnen spelen (los van of die game ook online gespeeld moet worden). Dus ben je gebonden aan locatie waar je ook verbinding hebt. Check deze comic om een beeld te krijgen. Daar zit je dan met je goede bedoelingen. 
Voor video is het helemaal bar en boos. Een DVD of Blu-ray kopen is de enige optie, in europa tenminste. Wil je een digitaal kopie hebben voor je mediaspeler dan zijn er geen alternatieven. DVD kopen en rippen is de enige legale weg. En de daarvoor benodigde software vinden en gebruiken is ook niet voor iedereen weggelegd. 
Is er een oplossing? Om het hele probleem op te lossen niet. Maar toegankelijke en complete legale alternatieven zou al een begin zijn (kijk naar iTunes). Een lagere prijs uiteraard ook. Maar het je betalende klant moeilijker maken om je product te kopen lijkt mij nu net niet de manier.
Dus...

Geen opmerkingen: