De gameindustrie groeit en groeit en is de muziekindustrie qua omzet inmiddels voorbij. Er gaat dus redelijk wat doekoe in om. Grofweg kun je de industrie in drie kampen verdelen: consolegaming (ook wel videogaming genoemd), PC gaming (ook wel computergaming genoemd) en handheldgaming.
Gaming op de PC staat al een tijdje onder druk. Het is volgens mij nog steeds de grootste markt maar piraterij speelt het steeds meer parten.
PC gaming heeft een grote schare fans maar persoonlijk ben ik er niet kapot van. Reden hiervoor is dat het over het algemeen toch nog redelijk wat moeite kost om een game goed te laten draaien, laat staan om hem zo goed mogelijk te laten draaien. Hoofdreden hiervoor is dat de PC hardware zo enorm divers is. Voordelen zijn echter dat de PC het krachtigste platform is (tenminste voor de happy few) en dat voor bepaalde populaire genres (zoals FPS, RTS en MMO) de muis-toetsenbord combi cruciaal is.
Wat mij al een tijdje verbaasd is dat waarom Apple zijn Macs niet als gameplatform profileert. Helemaal nu de belangrijkste hardware gelijk is aan die van de PC.
De voordelen voor ontwikkelaars zijn er ook genoeg. Macs zijn er in veel minder smaken dan de PC. Dus is het makkelijk om je code te optimaliseren voor het platform (zoals bij consoles het geval is). Apple zou zelfs zover kunnen gaan om een "Game Mac" te maken waarop developers zich kunnen richten. Ook zou piraterij, in ieder geval in het begin, minder kunnen zijn puur omdat de Mac een onbekender platform is. Wellicht dat de Unix kern van OS X ook wat meer houvast kan bieden (maar daar weet ik echt te weinig vanaf).
De reden dat er nu geen games op zijn is omdat er te weinig Macs zijn. Maar als Apple er echt werk van zou maken en developers zou kunnen aantrekken zou dit snel kunnen veranderen. Ik lees vandaag dat Valve zijn belangrijkste engine naar OS X heeft gebracht, een belangrijke stap. Nu eens kijken of dit voorbeeld gevolgd gaat worden. Ik zie wel potentieel voor de mac als gameplatform.
Dus...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten