maandag 22 maart 2010

Het probleem met motioncontrollers

Ik heb een Wii en ben daar heel erg tevreden mee. Toen de Wii werd aangekondigd (toen nog Revolution) geheten werd er al druk gespeculeerd over wat er allemaal komen gaat. Dit jaar komen ook Microsoft en Sony met motioncontrollers. Sony heeft een direct kopie met zijn Sony Move en Microsoft gaat een stapje verder met zijn project Natal.
Hoewel ik geloof in motion controllers zijn er wel problemen, zoals is gebleken op de Wii met al zijn shovelware. Toen de Wii remote bekend werd gemaakt werd meteen reikhalzend uitgekeken naar een 1:1 lightsaber game. terecht natuurlijk maar helaas niet realiseerbaar. Niet op de Wii, maar zeker ook niet met Sony's Move en Microsoft's Natal. De reden? Er is geen feedback terug naar de gebruiker. Als je virtueel geraakt wordt of mis slaat zijn er in de gamewereld consequenties. Met name omtrent jouw positie tov van je tegenstander. Dit wordt allemaal niet (voldoende) teruggekoppeld naar de speler. Deze wil op zijn beurt wel meteen weer door met acties en staat dus alweer driftig te gebaren. Omdat deze input pas weer door de game wordt opgepakt als het virtuele personage daar klaar voor is krijg je een mismatch tussen wat er in de echte wereld gebeurd tov wat er in de game gebeurd. Het gevolg hiervan is dat de gemiddelde speler nog meer gaat bewegen in de hoop om wanneer het moment virtueel daar is er meteen toe te slaan. Dit gedrag wordt versterkt in games waar de motion controls slecht zijn geïmplementeerd. Voor dit fenomeen is de liefkozende term "waggle" bedacht en is waggle de verzamelnaam geworden voor games met slechte motioncontrols.
Is er dan beterschap? Nee en ja. Nee, omdat waggle veroorzaakt wordt door het ontbreken van een echte link tussen de echte en virtuele wereld. Dus totdat daar iets op gevonden wordt zal dit probleem blijven. Ja, er is wel beterschap doordat ontwikkelaars zich ook bewust zijn van dit probleem en controls maken die hierop zijn aangepast. Hierdoor worden games in mindere mate 1:1 vertalingen van echte bewegingen maar worden de games wel speelbaar(der).
Dus...

Geen opmerkingen: